کفش کوه نوردی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟تا به ما اسیب نرساند!

5/5 - (1 امتیاز)
کوه نوردی
کوه نوردی

کفش کوه نوردی یکی از گران ترین کفش های روی کره زمین است. استفاده از کفش های کوهنوردی اجباری است زیرا ممکن است هنگام کوه نوردی به خودتان اسیب بزنید.

اولین سوالی که هنگام خرید کفش کوهنوردی پیش می اید این است. منظور ما از نوع کوه نوردی چیست ؟ در چه نوع زمینی کوه نوردی خواهید کرد؟ کوله پشتی شما چقدر سنگین خواهد بود؟ برای چه مدت پیاده راه خواهید رفت؟

زمین کوه نوردی

زمین کوهنوردی به طور کلی ، به 3 نوع زمین تقسیم میشود:

مسیرهای پیاده روی آسان: این موارد را می توان در پایین دره ها ، چمنزارها یا سایر فضاهای بزرگ باز یافت. سطوح مسیر با چند تپه خفیف پایدار و یکنواخت است.

مسیرهای ناهموار: این منطقه فنی را می توان در کوهستان و یا مناظر مواج پیدا کرد. باید به دنبال سنگ ، ریشه و گل باشید. پله ها ، مسیرهای شیب دار و زمین های شیب دار پایدار باعث فشار بر روی پاها و مچ پا می شوند.

خارج از مسیر: این زمین ناهموار است ، اغلب با سنگهای سست ناپایدار است و مسیرها معمولاً مشخص نیستند. این نوع زمین برای حرکت موثر در کنار هم به تمرکز نیاز دارد. ممکن است لازم باشد از موانع عبور کنید . از رودخانه ها عبور کرده و از دستان خود برای بخش های کوتاه استفاده کنید.

کوه
کوه

کفش مورد نیاز برای هر زمین


در مسیرهای آسان ، کفش های انعطاف پذیر حرکت طبیعی پای شما را تشویق می کنند. پوشیدن کفش های سبک نیز راحت خواهد بود و خستگی را کاهش می دهد. بالشتک سازی باعث راحتی کفش ها می شود اما از اهمیت کمتری نسبت به کفش های مخصوص وزنه برداری برخوردار است.

هرچه زمین فنی تر باشد ، زیره کفش شما باید سفت و سخت باشد تا ثبات بیشتری به شما بدهد. کفشی با برش بالاتر از مچ پا انتخاب کنید تا از پایتان محافظت کند. تقویت کننده ها (پنجه لاستیکی ، محافظ پاشنه ، محافظ جانبی و فرو رفتگی و غیرهو زیره های ضخیم تر )، باعث افزایش دوام کفش های کوهنوردی می شوند. اما باعث سنگین تر شدن کفش ها می شوند.

کفش کوه نوردی
کفش کوه نوردی

دوام کفش کوهنوردی

دوام کفش شما به شرایط آب و هوایی بستگی دارد. غشای نفوذناپذیر ، مانند گورتکس ، از پاهای شما در برابر رطوبت محافظت می کند اما باعث می شود کفش ها تنفس کمتری داشته باشند.

اطلاعات بیشتر:  معرفی هفت تا از بهترین انواع کفش مخصوص وزنه برداری در سال (2020)

کفش گورتکس در هوای خشک و دمای بالا می تواند بیش از حد داغ شده و پاهای شما را عرق کند. لازم نیست که یک غشا نفوذناپذیر روی کفش خود داشته باشید. کفش های چرمی جایگزین مناسبی هستند ، بسیار سنگین ترند اما محافظت خوبی دارند و جریان هوا را عبور می دهند.


وزن کوله پشتی شما

وزن کوله پشتی شما در انتخاب کفش پیاده روی نیز تأثیرگذار خواهد بود. کفش هایی که انتخاب می کنید به فاصله دور شدن پیاده روی و مدت زمان پیاده روی شما نیز بستگی دارد. ما به شما توصیه می کنیم که سعی کنید کوله پشتی خود را تا حد ممکن سبک کنید ، فقط وسایل ضروری را تهیه کنید. شما می توانید برخی از توصیه های عالی را در این مقاله مطالعه کنید.

حمل کوله پشتی سبک، کمتر خسته کننده است ، احتمال آسیب دیدن شما نیز کمتر است و حمل آن برای مدت طولانی راحت تر است. بنابراین ، اگر زمین اجازه می دهد ، می توانید کفش های کوهنوردی سبک و انعطاف پذیر انتخاب کنید.

اگر مجبورید چادر ، اجاق گاز و غذا به همراه داشته باشید ، باید بدنبال کفش های محکم تری باشید تا ثبات بیشتری به شما بدهد. در صورت ضعف مچ پا یا فنی بودن کفش ، کفش های برش بالا از شما پشتیبانی بیشتری می کنند.

مدت پیاده روی

طول و سرعت پیاده روی شما ، به علاوه دور بودن آن ، بر وزن کوله شما تأثیر می گذارد. اگر پاراگراف قبلی را رد کردید ، باید برگردید و آن را بخوانید!

مفهوم طول کوه نوردی ذهنی است. پیاده روی یک ساعته در پیست آسان ، به اندازه یک ساعت در صخره های ناپایدار شما را خسته نمی کند. میزان تناسب اندام و مسافتی که برای پیمودن آن عادت دارید به این معنی است که ممکن است کلمه “طولانی” را با سایر کوهنوردان متفاوت تعبیر کنید. به سادگی از خود بپرسید که آیا هدف شما “کوتاه” یا “بلند” به نظر می رسد . به این ترتیب یا به سراغ کفش های سبک با انعطاف پذیری بیشتر می روید یا کفش هایی که از ثبات و پشتیبانی برخوردار هستند. سرانجام ، اگر از کفش های طبیعت گردی خود زیاد استفاده می کنید ، بدنبال کفش هایی باشید که با زیره های ضخیم تقویت شده اند تا عمر بیشتری داشته باشند.

اطلاعات بیشتر:  تاریخچه شرکت لی


سطح کوه نوردی من چقدر است

وقت خود را برای تأمل در مورد سطح پیاده روی خود بفشارید. برای شناسایی سطح خود به روش های روشن و صادقانه به این سالات پاسخ دهید: چند بار در ماه کوه نوردی می کنم؟ چقدر تجربه کوه نوردی دارم؟ در چه نوع زمین هایی کوه نوردی می کنم؟ سطح پیاده روی به شما کمک می کند تا در مورد کفشهایی که مناسب شما هستند تصمیم بگیرید ، چه کفشهایی که از مچ پا پشتیبانی می کنند و چه کفشهایی با وزن سبک تر (با تقویت کننده های کمتر و برش پایین برای حرکت آزادتر مچ پا).

تازه کار هستید

این ها سوالات دیگری است که شما باید از خود بپرسید تا سطح توانایی خود را ارزیابی کرده .تا از اشتباه خرید کردن کفش کوهنوردی خود جلوگیری کنید. تناسب اندام خود را به روشی عینی ارزیابی کنید. به عنوان مثال ، شما فقط چند ماه کوه نوردی کرده اید و هنوز هم آنقدر تجربه ندارید اما به طور مرتب در حال کوه نوردی هستید که به سرعت پیشرفت می کنید. کوه نوردی هایی که انجام می دهید بیشتر و بیشتر جاه طلبانه و فنی است. هرگز در کوه نوردی مچ پای شما آسیب ندیده و از نظر جسمی در وضعیت خوبی قرار دارید ، زیرا دوست دارید سایر ورزش های استقامتی را نیز تمرین کنید. اگر اینگونه است ، باید به دنبال یک کفش سبک و کم برش بروید که حرکت پا را آزادتر کند.

ویا اگر شما یک کوهنورد باتجربه هستید و چندین سال در مسیرهای کوهستانی پیاده روی می کنید . اما پیچ خوردگی مچ پا به این معنی که شما مجبور شده اید چند ماه استراحت کنید. آیا شما عادت داشتید با کفش های کم کف کوه نوردی کنید؟ اگر این کار را می کردید ، اکنون کفش های شما از پشتیبانی مچ پا برخوردار نیستند. کفش های ثابت و با وضوح بالا که مچ پا را پشتیبانی می کند انتخاب کنید.

اطلاعات بیشتر:  معرفی برند برشکا

کشش

مقاومت در برابر لغزش ، به اصطلاح “کشش” مدتهاست . که برای شرکت هایی که مدعی الگوی منحصر به فرد آج یا طرح های زیره هستند ، یکی از ویژگی های فروش است.

برای اندازه گیری کشش ، تولید کنندگان آزمایش هایی را برای تعیین ضریب اصطکاک و ویژگی های مقاومت لغزش برای کفش یا مواد در شرایط مختلف سطح انجام می دهند. ضریب اصطکاک عددی بین 0 تا 1 است. که مقاومت لغزش یک ماده را نشان می دهد. هرچه مقدار به 1 نزدیکتر باشد ، احتمال لغزش کمتر است. کشش کفش های پیاده روی در کوه با افزایش کشش زیره و ثبات کف میانی به دست می آید.

زیره لایه ای است که با زمین تماس پیدا می کند. قرار است دوام داشته باشد و کشش کافی را فراهم کند. بیشتر زیره ها از لاستیک ساخته شده اند زیرا مواد آن نرم و بادوام است. اگرچه انواع مختلفی از لاستیک ها وجود دارد . اما زیره معمولاً از لاستیک دمیده و لاستیک کربنی ساخته می شود. اولی سبک تر و نرم تر است . اما دوام کمتری دارد و سریعتر از لاستیک کربنی استفاده می شود . بنابراین ، لاستیک دمیده معمولاً در قسمت جلویی کفش استفاده می شود . در حالی که لاستیک کربنی عمدتا در پاشنه پا استفاده می شود. زیره باید مطابق با استفاده از کفش طراحی شود. داشتن اطلاعات مرتبط و (به ویژه) تجربه می تواند برای انتخاب کفش با خاک مناسب بسیار مهم باشد. این به شما کمک می کند از لغزش جلوگیری کنید.

ویژگی های کفش کوه نوردی

کفش کوه نوردی
کفش کوه نوردی

یک: کفش کوه نوردی باید محکم و با دوام باشد.

دو: کفش کوه نوردی باید انعطاف پذیر باشد تا پای شما اذیت نشود.

سه : کفش کوه نوردی باید پشتیبان پا باشد.

چند نکته درباره ی کفش کوه نوردی

یک جفت کفش که دارای آرماتور (پنجه لاستیکی ، محافظ پاشنه ، محافظ جانبی و فرورفتگی و غیره) هستند . از شما محافظت بیشتری می کنند و در صورت پیاده روی در مسیرهای شیب دار ، سنگلاخ یا خارج از مسیر ، دوام بیشتری دارند. زیره ضخیم تر از کف پا محافظت می کند. کفش های سبک وزن خستگی را کاهش می دهند اما دوام چندانی ندارند.

2 دیدگاه دربارهٔ «کفش کوه نوردی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟تا به ما اسیب نرساند!»

  1. بازتاب: کفش مناسب چه کفشی است و باید در خرید ان به چه نکاتی توجه شود | اسپرت پوش

  2. بازتاب: معرفی بهترین و معروف ترین انواع چکمه کوه نوردی درسال 2020 | اسپرت پوش

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سبد خرید