معانی رنگ ها و هنر استفاده از نمادهای رنگی

5/5 - (1 امتیاز)
معانی رنگ ها و هنر استفاده از نمادهای رنگی
معانی رنگ ها و هنر استفاده از نمادهای رنگی

شما در هر لحظه از روز رنگ‌ها را در همه چیز اطرافتان می‌بینید . اما آیا تا به حال به معانی رنگ ها و تأثیری که هر یک از آن رنگ‌ها روی شما می‌گذارند فکر نمی‌کنید؟ چه اثر آرام بخش آسمان آبی و مزارع سبز باشد، چه قرمز و زرد بزاق آور زنجیره فست فود محلی شما، هر رنگ معنایی دارد و به احساسات می پردازد. یک علم (و هنر) کامل در معانی رنگ ها وجود دارد. به عنوان یک کارآفرین یا طراح لباس ، آگاهی از این معانی رنگ ها برای شما ضروری است . تا به شما کمک کند رنگ های خود را هوشمندانه انتخاب کنید و از قدرت جادویی نمادگرایی رنگ بهره ببرید.

معانی رنگ از کجا می آیند؟

میلیون‌ها سال شرطی‌سازی بیولوژیکی ارتباط‌های خاصی را بین رنگ‌ها و اشیا یا احساسات و یا لباس ها ایجاد کرده است . در حالی که برخی از تداعی‌ها ممکن است جدیدتر باشند. درک این تداعی ها به شما میانبری به قلب افراد می دهد و احساسات خاص و شاید حتی یک رفتار را تحریک می کند. احساسات بسیار قدرتمندتر از افکار منطقی مبتنی بر واقعیت ها و ارقام هستند . و استفاده از معانی رنگی و نمادهای رنگی تلاش ها و طراحی های برند شما را بسیار موثرتر می کند.

معانی رنگ از اثرات روانی، شرطی شدن بیولوژیکی و تحولات فرهنگی ناشی می شود. برخی از معانی رنگ عمیقاً در مغز ما ریشه دارند زیرا در اطراف ما قابل مشاهده هستند . مانند قرمز به عنوان رنگ آتش که با گرما مرتبط است یا سبز با طبیعت. ما از نظر بیولوژیکی به رنگ‌های روشن توجه داریم زیرا حیوانات یا گیاهان با رنگ روشن اغلب سمی هستند.

ما بیشتر از میوه سبز به سمت میوه قرمز جذب می شویم زیرا رنگ نشان دهنده رسیده بودن و شیرینی است. رنگ‌های دیگر در طول زمان معنای فرهنگی پیدا کرده‌اند و معانی آنها توسط جامعه پذیرفته شده است . مانند صورتی به عنوان رنگ برای دختران و آبی برای پسران در فرهنگ‌های غربی (که همیشه اینطور نبوده است).

عوامل موثر بر معانی رنگ ها

فرهنگ : قرمز نشان دهنده خوش شانسی در چین است اما در آفریقای جنوبی رنگ عزاداری است. آمریکایی‌ها رنگ سبز را با پول مرتبط می‌دانند، زیرا این رنگ اسکناس‌های دلار است، اما در سطح جهانی اینطور نیست. رنگ سیاه در کشورهای غربی رنگ عزاداری است، در حالی که در برخی از کشورهای شرق آسیا رنگ سفید است. در ایالات متحده سبز رنگ حسادت است، در حالی که در آلمان زرد است. بسته به جایی که در حال فعالیت هستید، باید نسبت به این تفاوت ها حساس باشید. زمان – رنگ‌ها نیز ممکن است در طول زمان از نظر اهمیت تغییر کنند: قرمز قبلاً به عنوان رنگی مردانه و قوی دیده می‌شد در حالی که آبی یک رنگ زنانه برای دختران بود.

اطلاعات بیشتر:  کفش تکواندو باید چه مزایا و ویژگی هایی داشته باشدتا به ما اسیب نرسد؟

سایه‌ها و رنگ‌ها: یک رنگ ممکن است معنای کلی داشته باشد، اما سایه‌های روشن‌تر در مقایسه با سایه‌های تیره‌تر می‌تواند به‌طور چشمگیری متفاوت باشد، در حالی که سایه‌های طبیعی‌تر و کم‌رنگ‌تر با رنگ‌های نئون مصنوعی متفاوت است. اطمینان حاصل کنید که به تداعی های خاص سایه ها و تن های مختلف نگاه می کنید. به عنوان مثال، اگر از سبز نئون استفاده می کنید، تصور نکنید که فقط به این دلیل که سایه سبز را انتخاب کرده اید، برای یک برند دوستدار محیط زیست مناسب است. به طور مشابه، سرخابی روشن معنایی کاملاً متفاوت با سایه پاستلی خاموش رز خواهد داشت، حتی اگر هر دو سایه صورتی باشند.

ترکیب رنگ ها – اگر از بیش از یک رنگ استفاده می کنید، باید از تاثیر ترکیب رنگ ها بر معنای کلی آگاه باشید. آنها می توانند یکدیگر را تقویت کنند، همدیگر را پاپ کنند، با هم ترکیب شوند یا با یکدیگر بجنگند.

حالا بیایید معنی همه آن رنگ ها را بررسی کنیم…

معانی رنگ ها

معانی رنگ ها
معانی رنگ ها

قرمز برای انرژی، اشتیاق و خطر است

قرمز با گرمای انرژی، اشتیاق و عشق همراه است. وقتی عصبانی هستیم «قرمز» را می‌بینیم و همچنین رنگ خون، قدرت و خطر است و آن را به رنگ قدرتمندی در برندسازی تبدیل می‌کند. به رنگ قرمز پررنگ کامیون آتش نشان یا علامت «ایست» در ترافیک فکر کنید. همچنین گفته می‌شود که قرمز اشتها را تحریک می‌کند . به همین دلیل است که در زنجیره‌های فست فود محبوب است – معروف‌ترین آن در مک‌دونالدز، که قرمز را با رنگ اصلی دیگر، زرد ترکیب می‌کند.

نتفلیکس از رنگ قرمز برای جذب کاربران به پلتفرم خود استفاده می‌کند . با دعوت به اقدام قرمز برای پیوستن یا ورود به سیستم. یکی دیگر از مارک‌های قرمز معروف کوکاکولا است (و همانطور که در داستان پیش می‌رود، این کمپین بازاریابی کوکا بود که بابا نوئل را قرمز رنگ کرد) . جالب است که ببینیم با طراحی مجدد بسته‌بندی اخیر کوکاکولا چه اتفاقی می‌افتد، زیرا آنها از قرمز نمادین دور می‌شوند تا طعم‌های کوکای رژیمی جدید آن را با رنگ‌های دیگر مطابقت دهند.

اطلاعات بیشتر:  در خرید کردن به چه نکاته هایی باید توچه کنیم؟ تا اسیب نبینیم؟

اگر برندی پر سر و صدا دارید و می خواهید متمایز شوید، قرمز می تواند رنگ مناسب شما باشد. انرژی بالای آن را به گزینه ای عالی برای نوشیدنی های کافئین دار، اتومبیل های سریع یا ورزش تبدیل می کند. با ویژگی‌های محرک اشتها، برای رستوران‌هایی که می‌خواهند مشتریان گرسنه جذب کنند، مناسب است. همچنین می تواند به عنوان یک رنگ برجسته برای جلب توجه به چیزی روی بسته بندی شما، یا برای ترغیب بازدیدکنندگان به خرید آن در وب سایت شما استفاده شود.

قرمز برای انرژی، اشتیاق و خطر است
قرمز برای انرژی، اشتیاق و خطر است

نارنجی برای خلاقیت، جوانی و اشتیاق است

نارنجی گرما و حرارت قرمز را با بازیگوشی و شادی زرد ترکیب می کند. بدون جسور بودن قرمز توجه را به خود جلب می کند و برای علائم هشدار دهنده مانند مخروط های ترافیکی و لباس های با دید بالا استفاده می شود. این یک رنگ پرانرژی است که می تواند سلامتی و سرزندگی را به ذهن متبادر کند، با توجه به پیوند آشکار آن با پرتقال و ویتامین C. همچنین رنگی جوان پسند است و عنصری از سرزندگی و سرگرمی را به ارمغان می آورد.

یک مثال خوب از استفاده از رنگ نارنجی برای برقراری ارتباط با مخاطبان جوان به روشی سرگرم کننده، Nickelodeon است. برای افزایش انرژی و فعالیت، Gatorade از رعد و برق نارنجی استفاده می کند، در حالی که نارنجی رنگ محبوب نوشیدنی های استوایی مانند Fanta است. ممکن است دلایل تاریخی غیرعادی پشت انتخاب رنگ یک برند وجود داشته باشد: برند لوکس هرمس رنگ نارنجی را انتخاب کرد زیرا این تنها مقوای موجود در طول جنگ جهانی دوم بود! این یک رنگ مطمئن است اما معمولاً با تجمل همراه نیست.

نارنجی می تواند یک انتخاب عالی برای یک برند جوان و خلاق باشد که می خواهد کمی با جریان اصلی متفاوت باشد. این یک رنگ دوستانه است که عمل را نیز تحریک می کند، بنابراین، مانند قرمز، می تواند به عنوان یک رنگ برجسته برای جلب توجه و ترویج فعالیت استفاده شود.

زرد برای شادی، امید و خودانگیختگی است

زرد رنگ خورشید، چهره های خندان و گل های آفتابگردان است. این یک رنگ شاد، جوان، پر از امید و مثبت است. این رنگ دیگری است که توجه شما را جلب می کند و به همین دلیل می تواند برای نشان دادن احتیاط مانند قرمز و نارنجی نیز استفاده شود. طاق های طلایی مک دونالد (خب، واقعاً زرد هستند) نمادی شناخته شده در سطح جهانی است که از دور دیده می شود و بلافاصله با فست فود مرتبط می شود. به همین ترتیب، برچسب زرد Best Buy کاهش هزینه را برای مشتریان آگاه به هزینه خود نشان می دهد.

اطلاعات بیشتر:  رنگ زرد نشان دهنده چه چیزی است؟

اگر سرعت، سرگرمی و هزینه کم ویژگی هایی هستند که می خواهید با نام تجاری خود مرتبط شوند، رنگ زرد یک انتخاب عالی است. با این حال مراقب سایه های مختلف باشید: زرد روشن فوراً توجه افراد را به خود جلب می کند و راهی مفید برای برجسته کردن یا برجسته کردن یک طرح است، زرد کم رنگ یا گرم می تواند طبیعی و سالم به نظر برسد، در حالی که زرد نئون می تواند بسیار مصنوعی باشد.

سبز برای طبیعت، رشد و هماهنگی است – اما همچنین برای ثروت و ثبات است

سبز به طور جهانی با طبیعت مرتبط است، همانطور که با چمن، گیاهان و درختان مرتبط است. همچنین نشان دهنده رشد و تجدید است و رنگ بهار و تولد دوباره است. یکی دیگر از انجمن “دریافت چراغ سبز” برای پیشبرد است، به آن ارتباط با اقدام است. در ایالات متحده، سبز (و به ویژه سبز تیره) با پول نیز مرتبط است و بنابراین نشان دهنده رفاه و ثبات است. سبز همچنین اغلب به عنوان رنگ چهارم در بالای رنگ های قرمز، زرد و آبی اولیه دیده می شود (میکروسافت و گوگل را در نظر بگیرید) که باعث ایجاد حس تعادل بصری و در نتیجه تاثیری آرامش بخش و آرامش بخش می شود.

ارتباط با طبیعت سبز را به یک انتخاب طبیعی تبدیل می کند . برای برندی که سازگار با محیط زیست، ارگانیک یا پایدار است. مانند رنگ زرد، مراقب این واقعیت باشید که در حالی که سایه‌های سبز کم‌رنگ یا روشن‌تر می‌توانند طبیعت را نشان دهند، نسخه‌های نئون تأثیر معکوس خواهند داشت و مصنوعی‌تر و هماهنگ‌تر به نظر می‌رسند. در یک وب‌سایت، یک فراخوان سبز رنگ می‌تواند «برو» را پیشنهاد کند – اگرچه نبرد با دکمه‌های قرمز ادامه دارد، که در عوض می‌تواند فوریت را نشان دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سبد خرید