چگونه در کوهنوردی ایمن بمانیم؟

Rate this post

رسیدن به قله کوه می تواند یک تجربه ارزشمند باشد. همراه با هیجانات صعود، قله های کوه اغلب مناظر وسیع و محیط های منحصر به فردی را ارائه می دهند. با این حال، درک چالش‌های سلامتی و فیزیکی که ممکن است . هنگام جستجوی ماجراجویی در ارتفاعات بالا با آن مواجه شوید، مهم است. درباره برخی از خطرات کوهنوردی و اقداماتی که می توانید برای ایمن ماندن بردارید، بیاموزید.

وسایل مورد نیاز برای کوه نوردی

وسایل مورد نیاز برای کوهنوردی
وسایل مورد نیاز برای کوهنوردی

پوشیدن وسایل مناسب برای پیاده روی و کوهنوردی ضروری است. کفش مخصوص کوهنودی بپوشید که به شما امکان حرکت و مانور راحت را بدهد. کفش‌های مناسبی را انتخاب کنید که از مچ پا پشتیبانی می‌کند، ثبات و چسبندگی دارد.

اگر در مسیرهای صخره‌ای پیاده‌روی می‌کنید. از یک یا دو میله پیاده‌روی برای کمک به حفظ تعادل خود در هنگام حرکت در زمین‌های ناهموار استفاده کنید. یک میله همچنین بخشی از تاثیرات فیزیکی را از روی زانوها، باسن، مچ پا و کمر شما خواهد گرفت.

حمل وسایل برای همه نوع آب و هوا ایده خوبی است. هوا در ارتفاعات رقیق تر است. این می تواند منجر به تغییرات شدید و سریع دما شود. لایه هایی از لباس را بسته بندی کنید که می توانید در صورت نیاز اضافه یا حذف کنید. لباس بیرونی ضد باران و باد را که از مواد سبک وزن ساخته شده اند را فراموش نکنید.

همچنین باید چیزی به همراه داشته باشید . که نور خورشید را از چشمانتان دور نگه دارد . مانند کلاه لبه دار و عینک آفتابی. همچنین کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید. پرتوهای خورشید در ارتفاعات بیشتر شدیدتر است، به خصوص اگر از برف منعکس شود. دفع حشرات در ماه‌های گرم‌تر مهم است، در حالی که لباس‌های رنگ روشن می‌توانند خنک‌تر باشند و برای آفات جذابیت کمتری داشته باشند.

وقتی در بالای کوه هستید، ممکن است از تمدن و دسترسی به رزق و روزی دور باشید. به خاطر داشته باشید که برای سفرتان غذا و آب همراه داشته باشید. هیدراته ماندن می تواند چالش برانگیز باشد زیرا در ارتفاعات بیشتر عرق می کنید. تمام وسایل و مواد غذایی اضافی خود را در یک کوله پشتی با حداقل دو بند حمل کنید. اطمینان حاصل کنید که کوله پشتی شما به خوبی قرار می گیرد .

اطلاعات بیشتر:  تاریخچه شرکت لی

از بیماری های حاد ارتفاع جلوگیری کنید

بیشتر بیماری های مربوط به ارتفاعات ناشی از کمبود اکسیژن است. ارتفاعات بالا غلظت کمتری از اکسیژن در هوا دارند. ممکن است بتوانید با سازگاری مناسب از بیماری ارتفاع جلوگیری کنید.

مهم است که برای سفر به ارتفاعات وقت بگذارید. به جای رانندگی یا پرواز به نقطه شروع در ارتفاع بالا، سعی کنید از پایین شروع کنید و به تدریج مسیر خود را به سمت بالا حرکت دهید. هنگامی که به ارتفاع 8000 پا رسیدید، بسیاری از کارشناسان توصیه می کنند که بیش از 1000 فوت در روز بالا نروید.

سلامت کلی شما ممکن است میزان صعود شما را با خیال راحت محدود کند. اگر اخیراً دچار حمله قلبی، سکته، لخته شدن خون یا حمله آسم شدید قبل از برنامه ریزی برای کوهنوردی شده اید، به پزشک خود مراجعه کنید.

همچنین مهم است که هیدراته بمانید، از نوشیدن الکل اجتناب کنید، گرم بمانید، سیگار نکشید و به طور منظم غذا بخورید. برخی از کوهنوردان و رهبران کوهنوردی هنگام سفر به ارتفاعات بسیار بالا، منبع اکسیژن را نیز حمل می کنند.

پیشگیری

بیماری ارتفاع، علائم متعددی را توصیف می‌کند که وقتی در مدت کوتاهی در معرض ارتفاع بالاتری قرار می‌گیرید، برای بدن شما اتفاق می‌افتد. بیماری ارتفاع زمانی شایع است که افراد در حال سفر هستند و یا در حال کوهنوردی هستند یا به سرعت به ارتفاعات بالاتر منتقل می شوند. هرچه بالاتر بروید، فشار هوا و سطح اکسیژن کمتر می شود. بدن ما می تواند این تغییر را تحمل کند، اما به زمان نیاز دارد تا به تدریج تطبیق یابد . در اینجا چند کار وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از ابتلا به بیماری ارتفاع انجام دهید.

ارام صعود کنید: بدن شما به حدود دو تا سه روز نیاز دارد که به آرامی به سمت بالاتر برود تا خود را با تغییرات وفق دهد. از پرواز یا رانندگی مستقیم به ارتفاعات خودداری کنید. در عوض، هر روز بالاتر بروید، برای استراحت توقف کنید و روز بعد ادامه دهید. اگر مجبور به پرواز یا رانندگی هستید، ارتفاع کمتری را انتخاب کنید تا 24 ساعت در آن بمانید قبل از اینکه تمام مسیر را به بالا بروید. هنگام سفر با پای پیاده، قبل از رسیدن به مقصد نهایی، سفر خود را با نقاط توقف در ارتفاعات پایین تر برنامه ریزی کنید. سعی کنید هر روز بیش از 1000 فوت سفر نکنید و برای هر 3000 فوت بالاتر یک روز استراحت برنامه ریزی کنید.

اطلاعات بیشتر:  راهنمای خرید کفش فوتبال؟و بیان تمام ویژگی های کفش فوتبال استاندارد ؟

کربوهیدرات بخورید : اغلب به ما گفته می شود که کربوهیدرات اضافی بخوریم. اما وقتی در ارتفاع بالاتری هستید، به کالری بیشتری نیاز دارید. بنابراین مقدار زیادی تنقلات سالم از جمله غلات کامل تهیه کنید.

دارو کوهنوردی

کوه نوردی
کوه نوردی

داروی استازولامید (Diamox Sequels) می تواند به پیشگیری از بیماری های مرتبط با ارتفاع کمک کند. استازولامید با کمک به کلیه های شما برای خلاص شدن از شر بی کربنات که تنفس شما را تحریک می کند، عمل می کند. این به شما کمک می کند تا اکسیژن بیشتری دریافت کنید. همچنین تغییرات فیزیولوژیکی مرتبط با سازگاری را تقلید می کند. عوارض جانبی می تواند بی حسی و گزگز خفیف و تغییر در طعم باشد.

کورتیکواستروئید دگزامتازون (دکادرون) ممکن است . در افرادی که استازولامید را تحمل نمی کنند استفاده شود. خوابیدن در ارتفاعات ممکن است دشوار باشد. مصرف کم اکسیژن در طول شب می تواند خواب شما را مختل کند یا در صبح احساس خستگی کنید. استازولامید می تواند به شما در تنفس بهتر در طول شب کمک کند. “بالا بروید، کم بخوابید” چیزی است که بسیاری از کوهنوردان به آن سوگند یاد می کنند. شما در طول روز صعود می کنید اما به پایین ترین ارتفاع ممکن که با سفر شما برای خواب شبانه سازگار است پایین می آیید.

مکمل کوهنوردی

اگر کم خونی فقر آهن دارید، ممکن است بخواهید قبل و در طول سفر به ارتفاعات، مکمل آهن مصرف کنید. اکسیژن در گلبول های قرمز به سراسر بدن شما منتقل می شود. اگر کم خونی دارید، گلبول های قرمز کمتری برای حمل اکسیژن دارید. به نظر می رسد مکمل های آهن در افزایش ذخایر کم آهن در طول سفرهای ارتفاعات بالاتر که دو تا چهار هفته یا بیشتر طول می کشد، موثرتر هستند.

نزول

اگر شما یا یک شریک کوهنوردی علائم بیماری مرتبط با ارتفاع را دارید، فوراً فرود بیایید. سعی کنید 3000 فوت یا بیشتر پایین بیایید. اگر فرود بلافاصله امکان پذیر نیست، اقدامات موقتی برای مدیریت بیماری انجام دهید. به عنوان مثال، فرد باید در یک کیسه تحت فشار (Gamow) قرار داده شود، به او اکسیژن داده شود یا داروهایی مانند دگزامتازون به او داده شود.

اطلاعات بیشتر:  اکسسوری مد چیست؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سبد خرید